lauantaina, toukokuuta 29, 2010

Ohjauskuvioita ja ländereitä

Torstaina päästiin pitkästä aikaa Tonin treeneihin, ja oli taas niin ihanaa. Mä niin tykkään noista sen koulutteluista kun aina oppii uutta. Lisäksi kun kouluttaja ohjaa itse medi-koiraa niin sillä on silmää tietyllä tavalla juuri niille jutuille mitä medin kanssa pitää ottaa huomioon. Ja kun ollaan pitemmän aikaa oltu samalla kouluttajalla niin osaa tietty puuttua niihin juttuihin jotka meillä ennenkin on menny pieleen. Musta oon Tonin koulutuksessa kehittyny ehkä eniten ohjaajana, eikä siis ihan suotta noustu sen jälkeen Aman kanssa kolmosiin (ja Kujeen).

Tehtiin kaksi rata pätkää. Ensimmäisellä harjoituksella kokeiltiin vekkaamista yhdistettynä jaakotukseen. Sillä sai Amalle selkeästi paremman kaaren aikaan kuin alkuperäisellä hiuskautuksella. Me muuten onnistuttiin kerrankin tekeen koko ratapätkä ekalla kerralla. Viimeisen esteen kohdalla kielto, mutta tällä kertaa en lopettanut samantien kun tuli joku virheellinen kohta radalla. Kokeiltiin myös mitä eroja on valssilla ennen takaakiertoa verrattuna persjättöön samassa paikassa. Mun mielestä valssi tuntui paljon varmemmalta, mutta kuulemma persjättö oli paremman näköinen. Mulle jäi ekalta pätkältä uskomattoman positiivinen mieli. Kyllä vielä opin ohjaamaan.

Toinen pätkä oli hankalampi, sillä siihen tehty ohjauskuvio ei millään meinannut asettua kohdalleen. Amanda irtos taas mielettömän hyvin putkeen. Ja mä ehdin rynnistelemään eteenpäin, vaikka mun ei kuulemma tartte aina olla rynnimässä, vaan pitää opetella miettimään tilannenopeutta. Kaikkineen näillä eväin on kiva lähteä ens viikolla iltakisoihin, sikäli Ama ei aloita juoksua.

Kuje jatkaa taukoiluaan ja palatessaan kentälle se treenaa V:n kanssa. Kun Ama ei nyt mammalomaile, niin sovittiin, että Kuje siirtyy V:n ohjattavaksi ja keskityn itse Amaan. Agirodussa ohjaan Kujetta, mutta muuten se kisailee ja treenailee V:n kanssa. Jospa tämäkin auttaisi siihen kisamotivaatioon kun ei tartte koiran pähkäillä erilaisten ohjaajien välillä.

Eilen olin itse kouluttamassa ja hauskaa puuhaa sekin. Mulla on niin kivat ryhmät. Ensin oltiin länderien alkeiskurssin kanssa kentällä. On niin hauskaa kun kaikki koirat on läntsyjä. Niin samanlaisia ja silti aivan erilaisia. Seuran koulutusryhmästä oli paikalla nyt osa niistä jotka viimeksi eivät päässeet, joten kaikki koirakot on nyt nähny ja pääsen suunnittelemaan treenejä niin, että voidaan vaihdella eri koirien ongelmien kanssa ja tehdä kaikille sopiviksi.

Ja nyt tärkein tieto, mulla alkoi loma! Jee! Viikko ilman että tarttee mennä töihin. :D

Ei kommentteja: